PULL STUDIO

  • wedding
  • photography
  • documentary
  • camera
  • filmaking

INTERVIEW

PORTRÉT GABRIELA  GRÖBERA AKO FOTOGRAFA S AUTORSKÝM ŠTÝLOM
Kreativita a praktický každodenný chlebík v šiestich otázkach [ROZHOVOR]

Máš dosť univerzálne vzdelanie ako fotograf a kameraman. Ako k tomu prišlo?

Som človek s dlhou a všestrannou históriou, i keď som celý život freelancer. Začínal som dávnejšie ako fotoreporážny svadobný fotograf. Následne som prešiel obdobím zameraným najmä na filmovú dokumentaristiku. Aktuálne som sa vrátil aj ku svadobným fotkám, eventom a portrétnej fotografii.

Ako to že si absolventom viacerých odborných škôl, ktoré sa týkajú fotky a vizuálnej kultúry? Toľko času do vzdelania dnes nie je bežné.

Neviem, ale študovať a robiť nové či neznáme veci ma akosi prirodzene naplňovalo. Najprv štyri roky na odbore fotografia na SOUS a prax reportéra. Neskôr štyri roky interne dokumentárny film na magisterskej úrovni. Spolu s prácou pre veľké republikové TV (FAMU Praha + FFUK v Bratislave; štyri roky externe doktorandský odbor reklama na UKF v Nitre). Jasná PREKVALIFIKOVANOSŤ??? Ale neľutujem, posunul som sa tam kde som dnes a čerpám z toho aj v praxi.

Aké najväčšie úspechy a ocenenia si dosiahol vo fotke a pri produkovaní filmov?

Vo fotke som mal napríklad samostatné výstavy reportážnych prác. Fotil som najme tie krásne misky, populárnych hercov a celebrity, filmové premiéry titulov prichádzajúcich do distribúcie. Chodil som aj na medzinárodné áčkové festivaly. A popritom aj svadby, portréty a eventy. Keď som si robil doktorát na semestrálnych študijných pobytoch na katedre produkcie FAMU v Prahe, tak som akosi samozrejme učil prestížne predmety ako externý lektor. Okrem toho prišli aj viaceré ocenenia vo filmovej brandži. Niektoré vlastné autorské dokumentárne filmy  boli potom uvádzané na plnoformátových TV kanáloch JOJ PLUS a TV FILM EUROPE. Iné vlastné autorské diela boli premiérované na medzinárodných festivaloch dokumentárneho filmu. Napríklad často som jazdil do susednej Českej republiky – na IFDF do Jihlavy. Nepohrdol som ani kreatívnymi producentskými workshopmi pre medzinárodný development kreatívnych projektov.

Vráťme sa k fotografovaniu portrétov a svadieb. Čo ťa na tom najviac baví?

Každý klient či každý event je špecificky úplne iný a inak zaujímavý, vždy nová výzva. Dosť robím nielen s biznis klientelou, ale popri tom aj bežné stredné a menšie projekty na zákazku. Nebojím sa. Všetci noví  klienti a zmeny ma napĺňajú formálne i obsahovo. Rád robím vlastnú klientelu spokojnou, čo je dôležité, ale toto všetko nikdy nebude len samozrejmé ale náplň s pridanou hodnotou – snahou o úsilie vždy o čosi viac, než klasický bežný štandard.

Skús nám dôležitosť spojenia teórie a praxe priblížiť obraznejšie

Nuž od fotografov  sa  všeobecne požadujú dokonale krásne fotky ľudí ako reflexia eventu – či pózovanie na portrét. Neberiem to mechanicky v zmysle subjektívneho umenia či objektívnej racionality. Najviac je to remeslo ale i vášeň a talent – všetko naučené praxou i intuitívne. Každé fotografovanie  vás môže ale nemusí osloviť skrytejšou ši exponovanejšou emóciou, ale i originalitou prístupu či pohľadu. Skúsenosti a prax bývajú sú ako chuť dobrého vyzretého vína.  Víno chutí skrátka úplne inak ako mušt či burčiak. Robíte ako to jednoducho tak ako to vidíte a cítite. Ale za tým je všetko vaše subjektívne „nažité, načítané, navidené“ ale najmä snímky vycvakané…

Ešte posledná otázka: Je podľa teba zrejmý jasný a výrazný rozdiel medzi zlou fotkou, či priemerným záberom – v porovnaní so skutočnou kvalitnou super fotografiou?

Úprimne? Pre laika nie úplne vždy.  Niekto má komunikačne zakódovaný istý gýčovo pohľadnicový vzorec. Ale sám divák o tom nevie. Ale všetko HODNOTENIE je najmä  o vkuse a štýle publika. Mimochodom, ale nie každý to ako laický divák dáva úplne jednoznačne. Hodnotenie skutočnej umeleckej profesionality je určite znalostne špecifické.  Na druhej strane od skutočného profesionálneho fotografa sa očakáva čosi podstatne iné – než napríklad od selfíčkových záberov so známymi a priateľmi… Dúfam s verím, že je tento zámer jasne vidieť aj na mnou prezentovaných portfóliách, a že moje štylizované fotografie pôsobia ako jasne štýlové … čo vlastne je všetka tá skrytá snaha o akúsi „prirodzenú výnimočnosť zachytenej chvíle a momentu” – v dobrom profesionálnom prístupe. Keď sa hovorí o fotke, ako o jedinečnej – ale aj o kreatívne autorskej estetickej výpovedi. (…)